Motivacija za branje

Motivacija za branje

Raziskovalci potrjujejo, da je motivacija za branje pri otrocih ključni faktor do uspešnega branja in razumevanja. Predstavljamo vam nekaj enostavnih, vendar ključnih predlogov, kako dvigniti ali vrniti otrokom motivacijo za branje. Napotke lahko uporabijo tako starši kot strokovni delavci.

Najpomembnejše pri motiviranju otrok za branje je,  da jim pomagate odkriti njihova osebna zanimanja in vzbuditi navdušenje nad knjigami. Pokažite jim, da so strani knjig polne čudovitih zgodb, ki jim lahko odkrijejo še druge plati življenja, pomagajte jim spoznati, da je branje zabavno.

 

Kako pa to lahko naredite?
  1. Vzbudite pričakovanje. Predstavite jim okvirno zgodbo. To bo vzbudilo njihovo zanimanje, da bodo sami želeli prebrati nekaj poglavij in videti, kako se zgodba konča. Ni potrebno, da izberete preveč drzno in zapleteno zgodbo. Zadostovalo bo, da jim predstavite nekaj zanimivih likov in preobratov, pa bo.
  2. Berita skupaj. Lahko že od prvega dne. Tako bo branje otrok povezal s prijetno izkušnjo crkljanja v vaši bližini. Naj bo čas za branje čas za vaju! Berita različna besedila, pa tudi poučne knjige, priročnike, v atlasih in enciklopedijah skupaj iščita podatke, razlage neznanih besed … Nadaljujeta tudi, ko bo otrok že znal brati. Takrat se izmenjujeta v glasnem branju, pogovarjajta se o zgodbi, karakterjih, situacijah in kako so te povezane z njegovim vsakdanjim življenjem, ugibajta, kakšen bo konec ali kaj se bo zgodilo v nadaljevanju.
  3. Pomagajte mu izbirati dobre knjige. Čeprav naj otrok sam izbira knjige, ki bi jih rad prebral, mu lahko svetujete in ga vodite, da izbira kakovostne knjige, primerne njegovi starosti, zrelosti in bralnemu razumevanju.
  4. Predstavite mu knjižne zbirke in serije. Otroke v zadnji triadi osnovne šole navdušujejo knjige, ki so pisane v delih ali v seriji, saj jim je tako lažje slediti istih likom,, ki so vpleteni v različne dogodke oziroma je tema zgodb podobna. Ko bo imel otrok pozitivno izkušnjo s prvim delom knjižne serije, bo prej in z večjim veseljem vzel v roke naslednji del oziroma nadaljevanje zgodbe.
  5. Peljite ga v knjigarno. Naj bo to za vaju skupen zabaven dogodek. Naj brska med naslovnicami, bere odlomke in povzetke knjig s platnic … Knjigo, ki ga bo navdušila, mu lahko kupimo. Podarimo mu knjigo ob praznikih, rojstnem dnevu, novem letu; naročimo ga na njegovo najljubšo revijo …
  6. Naj vas posnema. Vsak teden enkrat priredite skupno bralno urico. Lahko jo izvedete doma ali pa v naravi, parku … vendar je pomembno, da berete vsi, ključno s starši. Posnemanje vašega zanimanja za knjige in branje bo tudi v njemu vzbudilo željo, da vam postane podoben.
  7. Včlanite otroka v splošno knjižnico. Člani do 18. leta starosti in brezposelne osebe so v knjižnicah pri nas v Sloveniji oproščeni plačila članarin in vpisnin. Večina knjižnic ima tudi otroške kotičke in zanimive (brezplačne) programe in prireditve za otroke: ure pravljic, igralne ure s knjigo, razstave … Prosimo knjižničarje, naj nam svetujejo primerne knjige, morda tudi zgoščenke … Obiskujmo knjižnico skupaj z otrokom, gradivo pa naj si izbira sam! Ko je otrok starejši, ga spodbujajmo, da še naprej obiskuje knjižnico in raziskuje tudi dodatne možnosti, ki mu jih ponuja.
  8. Iz branja naredimo dogodek. Z otrokom pojdimo v gledališče, kino, opero, na balet; povežimo predstave z branjem, če so uprizorjene po literarnih predlogah. Povežimo risanke in igrane filme na televiziji z literarnimi predlogami, poljudnoznanstvene oddaje pa s poučnimi knjigami. Pojdimo na izlet po sledi pravljic in zgodb.
  9. Ob knjigah se skupaj z otrokom pripravimo na izlet, sprehod v naravo, poiščimo zamisli za ustvarjalne dejavnosti, praznovanja, družabne igre, recept v kuharski knjigi, besedo v slovarju … Priročnike uporabljajmo mi, otrok pa naj nas opazuje in nam »pomaga« pri iskanju. Nobena knjiga ni prezahtevna, če smo ob otroku odrasli!
  10. Pohvalite ga za bralne dosežke. Pozitivna povratna informacija je lahko veliko močnejši motiv za branje kot neka nagrada, saj se ob pohvali otroci počutijo bolj samozavestne in bolj zaupajo v svoje sposobnosti. Narišita tabelo, v katero bosta vpisovala, kaj in koliko bere. Lahko ustvarita tombolo, v katero vneseta različne zvrsti in vrste knjig, in mora knjigo izbirati glede na temo, ki je zapisana v okvirčku. S tem ga boste spodbudili, da v roke vzame različne knjige in postane bolj pustolovski pri svojih odločitvah.

Preberi več

Razvijanje otrokove motivacije v predšolskem obdobju

Razvijanje otrokove motivacije v predšolskem obdobju

Raziskave, ki so proučevale uspešne bralce, so pokazale, da je za razvoj učinkovitega in zavzetega bralca pomembno razvijati otrokovo motivacijo za branje že v zgodnjem otroštvu. Kot eno najpomembnejših dejavnosti v predšolskem obdobju navajajo skupno branje knjig. Več

Miha Kovač: “Branje je trening za mišljenje in empatijo«

Dr. Miha Kovač je ob izidu svoje knjige Berem, da se poberem za podkast založbe Mladinska knjiga je spregovoril o tem, zakaj je branje pomembno za otroke, kaj storiti, če otrok noče brati, ter o knjigah, ki bi jih morali prebrati vsi.

lahko branje

Povezane vsebine

Zakladnica
S klikom do pravljice
Kaj bomo danes skupaj brali?
Skupaj na družinski izlet
Gremo v knjižnico
Priročniki in didaktična gradiva

DOGODKI

Zakladnica bralnih dogodkov po vsej Sloveniji

Nacionalni mesec skupnega branja 2021
Nagrajene knjige
previous arrowprevious arrow
citat21
citat20
citat19
citat18
citat17
citat16
citat15
citat14
citat13
citat12
citat11
citat10
citat09
citat08
citat07
citat06
citat05
citat04
citat03
citat02
citat01
next arrownext arrow
Share This
Skip to content