Medijska pismenost

Postati medijsko pismen pomeni učiti se interpretirati najrazličnejša sporočila ter postavljati prava vprašanja o tem, kaj gledaš, bereš ali poslušaš. Pomeni znati poiskati informacije, ki jih potrebuješ, in razumeti, kako delujejo mediji. Pomeni tudi razumeti, da sporočila niso vedno nevtralna, objektivna in nezaznamovana s predsodki ali stališči ter da pomembno vplivajo na oblikovanje naših stališč in odnosa do sveta, sprožajo pa lahko tudi burne čustvene odzive.

Dr. Livija Knaflič (v Priročniku za spodbujanje branja, 2009, str. 9) pove: »Gledanje televizije je pogosta oblika zabave in razvedrila, ob kateri se otroci običajno srečujejo s črkami na televizijske zaslonu, z branjem televizijskega programa ter podnapisov. Pri tem si zapomnijo logotipe posameznih televizijskih programov ter napoved posameznih oddaj. Če gre za črkovne znake, je lahko to že zametek branja.«

Biti medijsko in informacijsko pismen pa pomeni tudi znati uporabljati informacijsko in komunikacijsko tehnologijo, s pridom izkoriščati vse njene prednosti, vendar se tudi zavedati njenih pasti in se znati zaščiti pred njimi.

Medijska in informacijska pismenost nista cilj, ki bi ga bilo mogoče osvojiti naenkrat in za vselej, sta vseživljenjski proces. Zato je tudi zmotno prepričanje, da je medijsko in informacijsko opismenjevanje namenjeno le otrokom in mladim. Potrebujemo ga vsi in to vsak dan.

 

Kaj potrebujemo, da bomo medijsko pismeni?

Za dobro medijsko pismenost ni pomembno, da otroci znajo delati s tehnologijo (tj da si znajo naložiti aplikacije, programe …), temveč je treba vedeti, kako otroci sprejemajo vsebino z medijev in kako jo uporabljajo (kako berejo, brskajo, gledajo po internetu). Naloga odraslih pa je (poleg staršev tudi vzgojiteljev in učiteljev), da pravilno usmerjajo otroka, da bi ta pridobil sposobnost za razumevanje, analiziranje medijskih vsebin in kritičen pogled nanje.

Mag. Martina Peštaj razmišlja o televiziji kot dejavniku socializacije otrok, ki otroku na drugačen način kot starši, vzgojitelji in pomembne druge osebe odpira okno v svet (Branje za znanje in branje za zabavo, str. 83). Vrste raziskav, ki so nastale kot odgovor na opozorila o negativnih učinkih televizije, so pokazale, da televizija sama po sebi otrokom ne škodi, da je bolj kot medij sam pomembna vsebina. Dodaja pa, da če odrasli otroka naučimo gledati televizijo, lahko postane njihova zaveznica pri širjenju znanja, oblikovanju različnih veščin in pomembnih vrednot. S tem celovito vpliva na njihov razvoj in dojemanje sveta. Dodajamo, da lahko televizija in drugi mediji, naredijo učenje in izobraževanje dostopno tudi za odrasle, če so vsebine dovolj kakovostne in odrasle nagovorijo na ustrezen način.

Preberi več

deklica pred televizorjem

NE SPREGLEJTE

Mag. Martina Peštaj: Otroci in mediji

mama z otroki pred računalnikom

Kaj lahko starši naredimo, da bo naš otrok znal uporabljati medije

Učenje medijske pismenosti ne poteka v obliki lekcij, niti tako da otrokom govorimo, kaj je prav in kaj narobe oziroma kaj smejo in česa ne smejo. Celoten proces učenja je bolj izmenjava mnenj in stališč do določene vsebine skozi postavljanje konkretnih vprašanj in lahko starši podkrepitev mnenj s primeri. Več

berimo z rovko črkolovko_logo

Medijska pismenost pri predšolskih otrocih

Kako bodo mediji vplivali na otroke, je odvisno od predznanja, ki ga imajo starši o medijih. Oni so tisti, ki presojajo in določajo vsebine ter čas, ki ga bo otrok preživel pred zaslonom. Če pa otrok zapolni čas z mediji, ki zanj niso ustrezni, prinaša to s seboj negativne učinke ter posledice. Več

mladostniki na telefonih

Medijska pismenost pri šolarjih

Ob starših, sovrstnikih in šoli so mediji eden izmed dejavnikov socializacije. Mediji oblikujejo naš pogled na svet, določajo, kaj in kako naj stvari vidimo in gledamo, to pa nas sčasoma, še posebej če jih redno uporabljamo, oblikuje kot posameznike in družbo. Ker je proces socializacije najmočnejši ravno v času odraščanja, je v tem obdobju najmočnejši tudi vpliv medijev in novih komunikacijskih tehnologij. Več

Povezane vsebine

Zakladnica
S klikom do pravljice
Kaj bomo danes skupaj brali?
Skupaj na družinski izlet
Gremo v knjižnico
Priročniki in didaktična gradiva

“Ko se naučiš brati, boš za vedno svoboden.” 
— Frederick Douglass

“Televizija je zelo poučna. Vsakič, ko jo kdo prižge, grem v drugo sobo in berem knjigo.” 
– Groucho Marx

“Veliko malih stvari obstaja, ki povzročijo, da tvoj svet raste. Ljubezen do knjig je najboljša izmed.” 
– Jacqueline Kennedy

previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
Slider

Nagrajene knjige

DOGODKI

april 2021
ponedeljek torek sreda četrtek petek sobota nedelja
29. marca 2021 30. marca 2021 31. marca 2021 1. aprila 2021 2. aprila 2021 3. aprila 2021 4. aprila 2021
5. aprila 2021 6. aprila 2021 7. aprila 2021 8. aprila 2021 9. aprila 2021 10. aprila 2021 11. aprila 2021
12. aprila 2021 13. aprila 2021 14. aprila 2021 15. aprila 2021 16. aprila 2021 17. aprila 2021 18. aprila 2021
19. aprila 2021 20. aprila 2021 21. aprila 2021 22. aprila 2021 23. aprila 2021 24. aprila 2021 25. aprila 2021
26. aprila 2021 27. aprila 2021 28. aprila 2021 29. aprila 2021 30. aprila 2021 1. maja 2021 2. maja 2021
Share This
Skip to content