Raziskovalci potrjujejo, da je motivacija za branje pri otrocih ključni dejavnik za uspešno branje in razumevanje. Predstavljamo vam nekaj enostavnih, vendar ključnih predlogov, kako okrepiti ali vrniti otrokom motivacijo za branje. Napotke lahko uporabijo tako starši kot strokovni delavci.
Najpomembneje pri motiviranju otrok za branje je, da jim pomagate odkriti njihova osebna zanimanja in vzbuditi navdušenje nad knjigami. Pokažite jim, da so strani knjig polne čudovitih zgodb, ki jim lahko odkrijejo še druge plati življenja, pomagajte jim spoznati, da je branje zabavno.
Kako pa to lahko naredite?
- Vzbudite pričakovanje. Predstavite jim okvirno zgodbo. To bo vzbudilo njihovo zanimanje, da bodo sami želeli prebrati nekaj poglavij in videti, kako se zgodba konča. Ni treba izbrati preveč drzne in zapletene zgodbe. Zadostovalo bo, da jim predstavite nekaj zanimivih likov in preobratov.
- Berita skupaj. Lahko že od prvega dne. Tako bo branje otrok povezal s prijetno izkušnjo crkljanja v vaši bližini. Naj bo čas za branje čas za vaju! Berita različna besedila, pa tudi poučne knjige, priročnike, v atlasih in enciklopedijah skupaj iščita podatke, razlage neznanih besed … Nadaljujta tudi, ko bo otrok že znal brati. Takrat se izmenjujta v glasnem branju, pogovarjajta se o zgodbi, značajih, situacijah in iščita povezave z njegovim vsakdanjim življenjem. Ugibajta, kakšen bo konec ali kaj se bo zgodilo v nadaljevanju.
- Pomagajte mu izbirati dobre knjige. Čeprav naj otrok sam izbira knjige, ki bi jih rad prebral, mu lahko svetujete in ga vodite, da izbira kakovostne naslove, primerne njegovi starosti, zrelosti in bralnemu razumevanju.
- Predstavite mu knjižne zbirke in serije. Otroke v zadnji triadi osnovne šole navdušujejo knjige, ki so pisane v delih ali v seriji, saj jim je tako lažje slediti istih likom, ki so vpleteni v različne dogodke oziroma je tema zgodb podobna. Ko bo imel otrok pozitivno izkušnjo s prvim delom knjižne serije, bo prej in z večjim veseljem vzel v roke naslednji del oziroma nadaljevanje zgodbe.
- Peljite ga v knjigarno. Naj bo to za vaju skupni zabavni dogodek. Naj brska med naslovnicami, bere odlomke in povzetke knjig s platnic … Knjigo, ki ga bo navdušila, mu lahko kupite. Podarite mu knjigo ob praznikih, rojstnem dnevu, novem letu; naročite ga na njegovo najljubšo revijo …
- Naj vas posnema. Vsak teden enkrat priredite skupno bralno urico. Lahko jo izvedete doma ali pa v naravi, parku … Pomembno pa je, da berete vsi, ključno s starši. Posnemanje vašega zanimanja za knjige in branje bo tudi v njemu vzbudilo željo, da vam postane podoben.
- Včlanite otroka v splošno knjižnico. Člani do 18. leta starosti in brezposelne osebe so v slovenskih knjižnicah oproščeni plačila članarine in vpisnine. Večina knjižnic ima tudi otroške kotičke, zanimive (brezplačne) programe in prireditve za otroke: ure pravljic, igralne ure s knjigo, razstave … Prosite knjižničarje, naj vam svetujejo, katere knjige, morda tudi zgoščenke, so primerje … Obiskujte knjižnico skupaj z otrokom, gradivo pa naj si izbira sam! Ko je otrok starejši, ga spodbujajte, da še naprej obiskuje knjižnico in raziskuje tudi dodatne možnosti, ki mu jih ponuja.
- Iz branja naredite dogodek. Z otrokom pojdite v gledališče, kino, opero, na balet; povežite predstave z branjem, če so uprizorjene po literarnih predlogah. Povežite risanke in igrane filme na televiziji z literarnimi predlogami, poljudnoznanstvene oddaje pa s poučnimi knjigami. Pojdite na izlet po sledi pravljic in zgodb.
- Ob knjigah se skupaj z otrokom pripravite na izlet, sprehod v naravo, poiščite zamisli za ustvarjalne dejavnosti, praznovanja, družabne igre, recept v kuharski knjigi, besedo v slovarju … Priročnike uporabljajte, otrok pa naj vas opazuje in vam »pomaga« pri iskanju. Nobena knjiga ni prezahtevna, če smo ob otroku odrasli!
- Pohvalite ga za bralne dosežke. Pozitivna povratna informacija je lahko veliko močnejši motiv za branje kot neka nagrada, saj se ob pohvali otroci počutijo bolj samozavestne in bolj zaupajo v svoje sposobnosti. Narišita tabelo, v katero bosta vpisovala, kaj in koliko bere. Lahko ustvarita tombolo, v katero vneseta različne zvrsti in vrste knjig, in mora knjigo izbirati glede na temo, ki je zapisana v okvirčku. S tem ga boste spodbudili, da v roke vzame različne knjige in postane bolj pustolovski pri svojih odločitvah.
Preberi več
Razvijanje otrokove motivacije v predšolskem obdobju
Raziskave, ki so proučevale uspešne bralce, so pokazale, da je za razvoj učinkovitega in zavzetega bralca pomembno razvijati otrokovo motivacijo za branje že v zgodnjem otroštvu. Kot eno najpomembnejših dejavnosti v predšolskem obdobju navajajo skupno branje knjig. Več
Miha Kovač: “Branje je trening za mišljenje in empatijo«
Dr. Miha Kovač je ob izidu svoje knjige Berem, da se poberem za podkast založbe Mladinska knjiga je spregovoril o tem, zakaj je branje pomembno za otroke, kaj storiti, če otrok noče brati, ter o knjigah, ki bi jih morali prebrati vsi.