Branje knjig otrokom omogoči, da si pridobijo pomembno znanje o pisavi in jeziku. Med opismenjevanjem mora otrok dojeti, kaj je pisava in na kakšen način se izgovorjeno spremeni v napisano. Poznavanje nastanka pisave, razlogov, zakaj so si ljudje izmislili pisavo, bo otroku pomagalo pri razumevanju pojma pisava in pri opismenjevanju.
Spreminjanje ustnega jezika v pisno obliko sloni na pravilih in dogovorih, ki so nastali med ljudmi znotraj določene kulture. Pri naši obliki pisave (alfabetska pisava) je pravilo, da za vsak glas obstaja en znak, ki se imenuje črka. Zavedanje o ustni in pisni (slušni in vidni) obliki jezika je spoznavni proces, ki podpira učenje branja in pisanja. Otrok se na določeni stopnji razvoja in pod vplivom učenja začne zavedati glasov. Ta razvojna pot ima svoje zakonitosti in gre od zaznavanja zlogov in rimanja besed do zaznavanja glasov, ki so najzahtevnejša zaznavna enota.
Starši, ki svojim otrokom veliko berejo že pred vstopom v šolo, pospešujejo potek zaznavanja in zavedanja besed, zlogov in glasov. Otrok ima med poslušanjem branja priložnost, da opazuje zvezo med napisanim in prebranim, sprašuje in preverja svoje predpostavke o tej zvezi in na ta način izpopolnjuje svoje znanje o sistemu pisave. Ob tem pridobiva tudi dragoceno znanje o značilnostih besedila, o tem, kje se začne brati in pisati, kako se nadaljuje, da obstajajo različne oblike ali vrste črk, da je besedilo sestavljeno iz črk, besed in stavkov itn. Spozna, da je knjiga sestavljena iz platnic in knjižnega bloka, kaj so listi in kaj strani.
Otroci, ki so obdani z različnim bralnim gradivom, kmalu opazijo razlike v vrstah tiskanega gradiva in znajo prepoznati slikanice, knjige, revije, časopise, koledarje itd. Vsa ta spoznanja jih postopoma uvajajo v svet pismenosti, omogočajo razumevanje pojava pismenosti v najširšem pomenu besede, njenih možnostih in vlogi v sodobnem svetu. S tovrstnim znanjem je otrok bolje pripravljen za opismenjevanje in napreduje hitreje, kar ga spodbuja k nadaljnjemu učenju in razvijanju novih spretnosti (npr. glasbena abeceda, računalništvo), s katerimi prihaja do novih spoznanj in tako vsestransko napreduje.
Preberi še
Vzgoja bralca v družini
Za majhnega otroka je njegova družina okno v svet. Prek odraslih, med katerimi odrašča, spoznava svet, ki ga obkroža… Več
Pomen in vpliv branja za otroke
Starši svoje otroke uvajajo v svet pismenosti že mnogo pred vstopom v šolo, ker jih k temu spodbuja zanimanje in radovednost otrok, lastne izkušnje in želje. … Več
Odrasli – otrokov vzor in model bralca
Za vzgajanje bodočega bralca v družini ni dovolj, da je otrok deležen branja. … Več
Kdaj začeti, kaj brati in koliko brati
Starši se pogosto sprašujejo, koliko brati otrokom in koliko vztrajati … Več