Znanje o pisavi in jeziku

dr. Livija Knaflič

Branje knjig otrokom omogoči, da si pridobijo pomembno znanje o pisavi in jeziku. Med opismenjevanjem mora otrok dojeti, kaj je pisava in na kakšen način se izgovorjeno spremeni v napisano. Poznavanje nastanka pisave, razlogov, zakaj so si ljudje izmislili pisavo, bo otroku pomagalo pri razumevanju pojma pisava in pri opismenjevanju.

Spreminjanje ustnega jezika v pisno obliko sloni na pravilih in dogovorih, ki so nastali med ljudmi znotraj določene kulture. Pri naši obliki pisave (alfabetska pisava) je pravilo, da za vsak glas obstaja en znak, ki se imenuje črka. Zavedanje o ustni in pisni (slušni in vidni) obliki jezika je spoznavni proces, ki podpira učenje branja in pisanja. Otrok se na določeni stopnji razvoja in pod vplivom učenja začne zavedati glasov. Ta razvojna pot ima svoje zakonitosti in gre od zaznavanja zlogov in rimanja besed do zaznavanja glasov, ki so najzahtevnejša zaznavna enota.

Starši, ki svojim otrokom veliko berejo že pred vstopom v šolo, pospešujejo potek zaznavanja in zavedanja besed, zlogov in glasov. Otrok ima med poslušanjem branja priložnost, da opazuje zvezo med napisanim in prebranim, sprašuje in preverja svoje predpostavke o tej zvezi in na ta način izpopolnjuje svoje znanje o sistemu pisave. Ob tem pridobiva tudi dragoceno znanje o značilnostih besedila, o tem, kje se začne brati in pisati, kako se nadaljuje, da obstajajo različne oblike ali vrste črk, da je besedilo sestavljeno iz črk, besed in stavkov itn. Spozna, da je knjiga sestavljena iz platnic in knjižnega bloka, kaj so listi in kaj strani.

Otroci, ki so obdani z različnim bralnim gradivom, kmalu opazijo razlike v vrstah tiskanega gradiva in znajo prepoznati slikanice, knjige, revije, časopise, koledarje itd. Vsa ta spoznanja jih postopoma uvajajo v svet pismenosti, omogočajo razumevanje pojava pismenosti v najširšem pomenu besede, njenih možnostih in vlogi v sodobnem svetu. S tovrstnim znanjem je otrok bolje pripravljen za opismenjevanje in napreduje hitreje, kar ga spodbuja k nadaljnjemu učenju in razvijanju novih spretnosti (npr. glasbena abeceda, računalništvo), s katerimi prihaja do novih spoznanj in tako vsestransko napreduje.

Preberi še

Vzgoja bralca v družini

Za majhnega otroka je njegova družina okno v svet. Prek odraslih, med katerimi odrašča, spoznava svet, ki ga obkroža… Več

Pomen in vpliv branja za otroke

Starši svoje otroke uvajajo v svet pismenosti že mnogo pred vstopom v šolo, ker jih k temu spodbuja zanimanje in radovednost otrok, lastne izkušnje in želje. … Več

Odrasli – otrokov vzor in model bralca

Za vzgajanje bodočega bralca v družini ni dovolj, da je otrok deležen branja. …  Več

Kdaj začeti, kaj brati in koliko brati

Starši se pogosto sprašujejo, koliko brati otrokom in koliko vztrajati … Več

DOGODKI

Razstava “Pravljična tehnika”

16. oktobra 2024 - 31. decembra 2025

Pravljični svetovi Ančke Gošnik Godec

14. novembra 2024 - 28. januarja 2025

50 let gozdnih učnih in tematskih poti v Sloveniji

22. novembra 2024 - 15. januarja 2025

X.Decembrski sejem ilustracije

6. decembra 2024 - 24. decembra 2024

15. Slovenski bienale ilustracije

12. decembra 2024 - 9. marca 2025

Zimske urice Mesta knjige

19. decembra 2024 - 21. decembra 2024

Zakladnica bralnih dogodkov po vsej Sloveniji

Logotip v obliki NMSB 24 - Nacionalnega meseca skupnega branja 2024
Nagrajene knjige
previous arrowprevious arrow
citat21
citat20
citat19
citat18
citat17
citat16
citat15
citat14
citat13
citat12
citat11
citat10
citat09
citat08
citat07
citat06
citat05
citat04
citat03
citat02
citat01
next arrownext arrow
Share This
Skip to content