Spodbujanje bralne kulture pri najmlajših v Osrednji knjižnici Srečka Vilharja Koper

11. 12. 2023 | blog

Tina Škrokov, Osrednja knjižnica Srečka Vilharja Koper

Splošne knjižnice postajajo krajevna središča kultur, branja, srečevanja in druženja ter dostopa do različnih informacij. Zaposleni v Osrednji knjižnici Srečka Vilharja Koper pripravljamo za predšolske in šolske otroke ter mladostnike različne aktivnosti: različne vrste pravljic, bralne akcije, ustvarjalne delavnice ter različne prireditve in dogodke. Naš namen je širiti bralno kulturo med uporabniki knjižnice ter jih spodbuditi k aktivnemu sodelovanju in aktivnemu vključevanju v družbo bralcev.

Pri širjenju bralne kulture skozi celo šolsko leto sodelujemo tudi z lokalnimi vrtci, kjer za otroke pripravimo različne pravljične urice, kot so npr. gibalne ure pravljic, mali oder, pravljične ustvarjalnice. Vrtce povabimo tudi k nam v knjižnico, kjer otroke seznanimo z našim zavodom, predstavimo jim našo maskoto Rovko Črkolovko, ki otroke spodbuja k branju, ter jim pripravimo pravljično uro, primerno za njihovo starostno skupino.

Pri teh dejavnostih še posebej razmišljamo o izboru kakovostne bralne literature, saj se zavedamo, da le taka literatura spodbuja širjenje besednega zaklada. Pazimo na dolžino besedila in obliko knjige, saj želimo otrokom predstaviti tudi kakovostne ilustracije. V naše pravljice ter bralne akcije vključujemo tako leposlovne kot poučne knjige.

Ker se zavedamo, da najmlajši otroci – to je stari od 1. do 2. leti – le redko pridejo k nam v knjižnico, smo oblikovali poseben projekt, ki ga lahko izvajamo tako v knjižnici kot tudi v vrtcih. Poimenovali smo ga Beremo dojenčkom in malčkom.

Beremo dojenčkom in malčkom

Projekt Beremo dojenčkom in malčkom, ki ga izvajamo v knjižnicah, se ne razlikuje bistveno od tistega, ki ga izvajamo v vrtcu. Namenjen je mamicam z malčki, starimi od 0 do 2 leti.

Branje dojenčku pomaga krepiti besedni zaklad, spodbuja domišljijo in izboljša komunikacijske sposobnosti. Biti čisto nov na svetu pomeni tudi biti izpostavljen novim pogledom, zvokom, dražljajem, občutkom, teksturam. Vsi ti dražljaji iz okolja pomagajo dojenčku urediti svet. Dojenčkovi možgani so naravnani na prejemanje informacij od ljudi, ki so jim blizu, posebno od staršev.

Na bralnih uricah otroke in starše pospremimo v čaroben svet pripovedovanja pravljic z uporabo različnih pripomočkov, kot so glasbila, kamišibaj, lutke in slikanice brez besedila. Najmlajšim omogočimo tudi uporabo glasbil, kot so ropotuljice, oceanski boben, ksilofon ter razna tolkala, s čimer poskušamo razvijati njihov občutek za ritem. Po pravljični urici predvajamo instrumentalno glasbo, ob kateri se starši in otroci objamejo, pocrkljajo, se morda nežno zmasirajo. Otroci se ob glasbi in nežnem dotiku v varnem naročju staršev počutijo sproščeno in umirjeno. Predvajanje glasbe, mešanice različnih stilov, melodij, harmonije in ritmov, vpliva na hitrejši in lažji razvoj otrokovih možganov. Glasba blagodejno vpliva tudi na razvoj motorike in hkrati zmanjšuje napetosti.

Program spodbuja pripovedovanje/branje dojenčku in je dragocen vir informacij za starše, ki se sprašujejo, kako vključiti to prakso v vsakdan, kakšen je pomen branja za razvoj otroškega besedišča, zakaj je smiselno večkrat brati iste knjige, kako sta povezana branje in empatija, kakšno vrednost imajo slikanice brez besedila za otroke v različnih razvojnih obdobjih ter kakšno oporo in možnosti pri skupnem branju otrok in odraslih nudi knjižnica.

Knjižničarji večkrat segamo po slikanicah brez besedila in tako predstavimo staršem, kako zabavno in koristno je lahko pripovedovanje ob slikah. Tudi če slikanico brez besedila skupaj z otrokom večkrat prelistamo in ob njej pripovedujemo, doživljaj nikoli ni enak. Vsakič lahko vsebino povemo malo drugače ali se osredotočimo na druge podrobnosti v knjigi. Glede na starost in razvoj se bo tudi vsak otrok na slikanico brez besedila odzival drugače: najmlajši bodo le opazovali podobe na papirju, nekoliko starejši bodo že s prstom kazali na kakšno podrobnost, ki bo pritegnila njihovo pozornost, še starejši pa se bodo že vključili v pogovor s staršem, postavljali vprašanja in morda tudi že sami pripovedovali ob slikah.

Knjižničarji se zelo radi preizkusimo tudi v gledaliških igrah. Otrokom želimo približati knjige na zabaven in poučen način, zato radi skočimo v pravljični svet pisanih junakov ter jim tako pripravimo malo drugačno pravljično urico. Na Oddelku za mlade bralce v Osrednji knjižnici Srečka Vilharja Koper radi popestrimo pravljice, delavnice in prireditve tako, da pripravimo kamišibaj, ki je umetnost pripovedovanja zgodb ob slikah na malem lesenem odru. Otroci in starši se zelo radi udeležijo tovrstnih pravljic, saj tudi njih spodbujamo k pripovedovanju in jih tako aktivno vključimo v pravljico.

Stajica za dojenčke

V Knjižnici Koper želimo spodbujati branje v zgodnjem obdobju otrokovega razvoja in razvijati družinsko pismenost tudi s pomočjo stajice za dojenčke, ki smo jo na mladinskem oddelku dobili leta 2021. Stajica je varen prostor, kjer se dojenčki lahko igrajo in se seznanijo s prvimi igralnimi knjigami iz blaga in drugih mehkih (pralnih) materialov: knjiga ninica, ljubkovalnica, kopalna knjiga idr. Starši pa lahko, medtem ko je dojenček na varnem v stajici, mirno izbirajo pravljice, ki jih bodo skupaj z dojenčkom ter starejšimi brati ter sestrami prebirali doma.

Foto: Lucija Klarica

Zakladnica bralnih dogodkov po vsej Sloveniji

Logotip v obliki NMSB 24 - Nacionalnega meseca skupnega branja 2024
Nagrajene knjige
previous arrowprevious arrow
citat21
citat20
citat19
citat18
citat17
citat16
citat15
citat14
citat13
citat12
citat11
citat10
citat09
citat08
citat07
citat06
citat05
citat04
citat03
citat02
citat01
next arrownext arrow
Share This
Skip to content