Spodbude za učenje branja od 3. do 5. leta

Branje je kompleksen proces, ki temelji na številnih spretnostih, ki jih je treba razvijati sočasno. Učenje branja lahko ponazorimo z delovanjem avtomobila.

Bralci pa morajo, v nasprotju z vozniki, tudi:

  • izdelati avto (razviti zmožnosti za prepoznavanje besed),
  • avto vzdrževati (ga spodbujati s bralnim gradivom, odpraviti težave na poti in poskrbeti, da teče tekoče),
  • voziti avto (kar zahteva, da smo motivirani, razmišljamo strateško in smo pozorni na pot, po kateri gremo).

Avtomobili se izdelujejo tako, da se deli ločeno sestavljajo in pritrdijo. Bralne zmožnosti pa morajo vznikniti skupaj in niso ločene. Razvoj ne more potekati tako, da bi izpopolnili vsak posamezen podsistem in ga nato pritrdili drugega na drugega. Prav nasprotno, bralne zmožnosti rastejo in se razvijajo skupaj. Končni cilj branja je določiti pomen bralnega gradiva, dobro delujoče vozilo pa nam je pri doseganju tega cilja v pomoč (Adams in dr., ABC pismenosti, 1990, str. 20–21).

Predšolski otroci
  • začnejo pisati beležke in začnejo prepoznavati črke,
  • začnejo ‘brati’ znane pravljice in
  • uživajo, kadar ‘berejo’, in poiščejo knjige iz najširše palete knjig.
  • se zavedajo, da so gradiva zelo funkcionalna in se uporabljajo pri izvajanju pomembnih nalog.
Knjige za predšolske otroke naj:
  • vključujejo abecedo.
  • vključujejo vrstice besedila, ki se ponavlja in besede oz. besedilo, ki ga je mogoče predvideti.
  • bo izbira knjig bogata. Čas je, da starši pridobijo knjižnično izkaznico.
  • vključujejo funkcionalna besedila (npr. otroške kuharske knjige).
Razvoj jezika in pismenosti za predšolske otroke in njihove družine spodbujajo naslednje dejavnosti.
  • Domača knjižnica: doma pripravite posebno mesto za knjige vašega otroka. Ustvarite knjižni kotiček v igralnem prostoru, kjer se otrok igra. Dostop do knjižnega kotička in knjižnice mora biti enostaven; pogosteje kot bo šel mimo knjižnega kotička, medtem ko se igra z igračami, verjetneje se bo ustavil in izbral knjigo, ki jo želi z vami prebrati ali pa jo želi prelistati sam.
  • Zbirke knjig: pomagajte otroku organizirati knjige tako, da lahko hitro najde priljubljene naslove. Pogosto preglejte njegovo zbirko in namenite pozornost knjigam, ki jih je morda spregledal ali nanje pozabil.
  • Ustvarite bralni kotiček: poiščite prostor – najljubši stol ali kotiček kavča – kjer lahko redno in rutinsko skupaj berete knjige. Ta prostor mora biti udoben, prijeten in dobro osvetljen.
  • Eksotični knjižni kotiček: Za popestritev lahko ustvarite eksotičen prostor, ki branje spremeni v dogodivščino, ki se ji ni moč upreti. Zgradite šotor za branje zgodb, tako da čez kuhinjsko mizo razgrnete rjuho (svetilka naj bo v šotoru). Ali pa naredite bralno gnezdo iz starega posteljnega pregrinjala in blazin, ki jih lahko mečete.
  • Kuhanje: skupaj berite recepte. Ob kuhanju otroci lahko pridobijo izkušnjo s funkcionalnimi gradivi. Recepti vključujejo matematiko (merjenje, štetje, določanje, koliko posameznih sestavin rabimo, da bo vsak dobil en kos), s kuhanjem razvijamo socialne spretnosti (ki jih gradimo, ko skupaj sledimo receptu in skupaj jemo), zdrave in varne navade (pri prehranjevanju in pripravi hrane), in na koncu izkušnjo, da pojemo hrano, ki smo jo s takim velikim veseljem pripravljali.

Predloge zanimivih, kakovostnih in za to starost primernih knjig najdete v rubriki Knjige za družine.

Zakladnica bralnih dogodkov po vsej Sloveniji

Logotip v obliki NMSB 24 - Nacionalnega meseca skupnega branja 2024
Nagrajene knjige
previous arrowprevious arrow
citat21
citat20
citat19
citat18
citat17
citat16
citat15
citat14
citat13
citat12
citat11
citat10
citat09
citat08
citat07
citat06
citat05
citat04
citat03
citat02
citat01
next arrownext arrow
Share This
Skip to content