Že pred prvim letom starosti otroci začno uporabljati pincetni prijem in se postavljati na noge, tudi če jih starši tega ne ‘učijo’ in jim pri tem ne pomagajo. Tudi jezik usvajajo povsem samodejno – spontano in brez truda,– ne glede na svoje siceršnje kognitivne sposobnosti.
Malčki
- začnejo uživati ob zvokih svojega jezika,
- začnejo prijemati knjige, z njimi ravnati in spoznavajo značilnosti gradiv,
- razveselijo se, če lahko sodelujejo,
- razvijajo govor od momljanja do izgovorjave pravih besed in opisovanja (označevanja) ljudi, ki jih poznajo.
Knjige za malčke naj:
- vsebujejo rime ali skovanke (npr. Petra pa Peter pišeta pismo prijateljici),
- bodo narejene iz trdnega papirja, kartona, tkanine ali plastike. Takih knjig malčki ne bodo mogli raztrgati, medtem ko jih prijemajo, kažejo ali obračajo strani,
- bodo interaktivne, jih vključujejo, angažirajo in jih zaposlujejo. Ko jih malčki odprejo, se odprejo razna okna in vrata. Medtem ko iščejo mehko modro odejo v knjigi, odpirajo različne škatle igrač v knjigi ipd.
- spodbujajo opisovanje odraslih in otrok.
Dejavnosti za malčke in njihove družine, ki spodbujajo razvoj jezika in pismenosti, so:
- Glasno branje in petje knjig: ker se možgani malčkov učijo razlikovati med zvoki, je pomembno, da beremo knjige in pesmi z veliko rimami. Koristno je, če beremo knjižne oblike pesmi, ki jih že poznajo.
- Lutke: veliko mlajših otrok preko ust lutk spregovori na način, na katerega brez lutke ne bi mogli spregovoriti. Lutke otrokom omogočajo, da na drugačne načine prikažejo dramatiko dobrih zgodb. Lutke za pripovedovanje najbolj priljubljenih otroških pripovedk so dostopne tako v katalogih otroških igrač kot tudi v trgovinah za učitelje. Lutke za na roke ali za na prste pa lahko izdelamo tudi sami iz različnih gospodinjskih predmetov, kot so na primer majhne papirnate torbe, nogavice, rokavice ali škatle.
Predloge zanimivih, kakovostnih in za to starost primernih knjig najdete v rubriki Knjige za družine.