Dejavnosti za spodbujanje pismenosti malčkov (0-3 leta)

Dejavnosti za spodbujanje pismenosti malčkov (0-3 leta)

Dejavnosti za malčke za spodbujanje branja, govora, jezika:

  • Strokovnjaki trdijo, da govor ugodno vpliva na otroka že v prednatalnem obdobju. Otrok ob rojstvu (s)pozna materin glas in se obrne k njej, ko ga nagovori.
  • Z dojenčkom se pogovarjamo vse od rojstva dalje; govorimo mu, ko ga negujemo, hranimo in uspavamo. Pripovedujemo, kaj počnemo, poimenujemo dele njegovega telesa, igramo se bibanke in ga umirjamo s pripovedovanjem ali uspavanko.
  • Dojenčku pripovedujemo ali beremo (če nam je tako lažje), kar nam je všeč, karkoli, pomembno je, da se pogovarjamo z njim! Naj nas ne moti, da otrok ne odgovarja; otrok potrebuje naše besede za svoj razvoj! Ljubeči dotiki in hkrati prijazen glas so otroku prvi korak v svet govora in branja.
  • Normalno je, da majhen otrok – podobno kot druge predmete – nosi v usta. Zato je zelo primerno, da ima nekaj teh prvih knjigic svojih, da jih pač kupimo. Pri kartonkah, ki si jih izposodimo v knjižnici, pa bodimo doslednejši pri opozarjanju, naj knjig ne nosi v usta. Tudi to se mora otrok počasi naučiti!
  • Dobrodošle so otroške pesmice, zvočno bogate, z izrazitim ritmom in melodijo. (Otroku pojemo, kar pač znamo in nam »privre iz srca«).

Izbor in aktivnosti s prvimi knjigami:

  • Na voljo je veliko knjig za najmlajše otroke z barvnimi ilustracijami in malo besedila. V zbirkah ljudskega slovstva je veliko drobnih pesmic, nagajivk in uspavank. Povezava do bralnih seznamov.
  • V posteljico mu lahko kot ninico položimo knjige iz pralnega blaga.
  • Ko otrok sedi, mu dajemo v roke igralne knjige, kartonke. Pokažemo mu ilustracijo in poimenujemo žival (predmet) na njej. (»Kuža. Hov-hov.”) Z otrokom malo poklepetamo. (»Kuža. Mi nimamo kužka, toda enega sva včeraj srečala na sprehodu. Se spomniš? Kuža.«)
  • Strani obračamo glede na otrokovo zanimanje. Ker so listi kartonke debeli, jih bo tudi otrok poskušal obračati; spodbujamo ga k temu.
  • Kartonke imajo že tudi nekaj besedila, lahko so celo poenostavljene znane pravljice. Besedilo beremo oz. nam je v oporo, da otroku pravljico pripovedujemo. To počnemo toliko časa, dokler si otrok želi. Knjigo mu pustimo, da si jo ogleduje tudi sam.
  • Nekatere faze v otrokovem razvoju lahko podpremo z ustreznimi slikanicami (navajanje na kahlico, umivanje zob, pozdravljanje idr.).
  • Postopoma ga navajamo na to, da s knjigami primerno ravnamo, jemljemo jih v roke s čistimi rokami, ne trgamo jih (če pa  se nam to zgodi, jih zalepimo); knjige pospravljamo na knjižno polico. Otrok mora imeti svoje knjige na policah, ki jih doseže, na dosegu svojih rok.

Dejavnosti za malčke v naravi, doma, v vrtcu:

V vsakodnevnem življenju, doma in po opravkih, na sprehodih in izletih, je veliko priložnosti, ko otrok postopoma spoznava pomen branja in spontano in mimogrede spodbujamo otrokovo pismenost.

  • Če je otrok v vrtcu in tam spodbujajo družinsko branje, se vsekakor vključimo (gre za obliko »predšolske bralne značke«, ki se dogaja pod kakršnim koli imenom); pozanimamo se, kaj priporočajo prebrati otroku in kako, v kakšni obliki o prebranem preverjajo v vrtcu; ne smemo dovoliti, da bi to otroku povzročalo stisko; na vsak način mora biti v veselje otroku in nam. Predvsem nobene prisile in šolskega načina! Predloge zanimivih, kakovostnih in za to starost primernih knjig najdete v rubriki Knjige za družine.
  • Skupaj z otrokom opravljamo različne dejavnosti, kjer je potrebno razumevanje simbolov, navodil in različnih informacij. Tako otrok pridobiva izkušnje, da beremo »na vsakem koraku«: kuhamo in pečemo, nakupujemo (opazuje nas, ko beremo etikete na živilih, tehtamo, plačujemo idr.), dvignemo denar iz bankomata in oddamo paket na pošti (kolikor to dvoje sploh še počnemo) idr. (Doma se lahko igramo trgovino (vse, kar smo prinesli v cekarju iz trgovine, še enkrat »kupimo« od otroka), pošto idr.
  • Na sprehodih ga opozarjamo na prometne znake (varnost v prometu), mu povemo, kaj se dogaja v posameznih stavbah (lekarna, frizerski salon, krajevni urad idr.).
  • Otroku  ne dajemo v roke pametnega telefona in ga ne prepuščamo »v varstvo« TV.

 

Povezane vsebine

Dejavnosti za spodbujanje pismenosti otrok (4-6let)

Zakladnica bralnih dogodkov po vsej Sloveniji

Logotip v obliki NMSB 24 - Nacionalnega meseca skupnega branja 2024
Nagrajene knjige
previous arrowprevious arrow
citat21
citat20
citat19
citat18
citat17
citat16
citat15
citat14
citat13
citat12
citat11
citat10
citat09
citat08
citat07
citat06
citat05
citat04
citat03
citat02
citat01
next arrownext arrow
Share This
Skip to content