Branje slikanic brez besedila krepi samozavest in domišljijo

dr. Barbara Baloh, Pedagoška fakulteta Univerze na Primorskem

Zgodbe prežemajo naše življenje. Imajo nešteto oblik in vlog. Živijo v knjigah, na slikah, na fotografijah, v glasbi, v novicah, v umetnosti, v znanosti, v popularni kulturi in v vsakdanjem življenju.

Medtem ko pripovedujemo zgodbe, oblikujemo in sestavljamo pretekle izkušnje, izražamo čustva, delimo ideje in misli, spodbujamo domišljijo ter kreativnost. S tem razkrivamo svojo osebnost, razvijamo govorno spretnost, oblikujemo lasten sporočanjski slog ter ponujamo vpogled v svoj svet, svoj način razmišljanja ter doživljanja čustev.

Spodbuda za pripovedovanje zgodb je lahko tudi slikanica brez besedila, ki ni slikanica brez vsebine in smisla. Je interaktivna izkušnja pripovedovanja skozi sliko.

Slike lahko prenašajo sporočila brez besed, zato jih lahko razumemo ne glede na jezik, ki ga uporabljamo. Slikanica brez besedila naslavlja vsa sredstva, ki lahko učinkovito prenesejo sporočilo bralcu: združevanje besed in podob, slog in tehniko slik, obliko knjige, smer branja itd. Ilustracija je univerzalna. Vizualni elementi, kot so barve, oblike in izrazi obraza, omogočajo komunikacijo, ki presega besedilo, in prenašajo kulturne elemente, ki so prepoznavni ne glede na jezikovne razlike.

Ker pri branju slikanic brez besedila otroci niso vezani na v naprej določeno besedilo, se lahko svobodno izražajo in oblikujejo lastne zgodbe, pri čemer krepijo samostojnost in kreativnost, jezikovne zmožnosti in razumevanje pripovednih struktur.

Pri branju teh slikanic otrok postane aktivni udeleženec v procesu pripovedovanja zgodbe, saj sam ustvarja pomen in zaplet. Tako razvija občutek lastništva nad zgodbo in samozavest pri izražanju lastnih idej. Med opazovanjem podob in slik prepoznava različne situacije in like ter razmišlja o zaporedju dogodkov, ne da bi za to potreboval besedilo.

Odsotnost besed nagovarja otroke, da pri razlaganju in dopolnjevanju zgodbe uporabijo svojo domišljijo. Otroci lahko samostojno raziskujejo ilustracije, razvijajo svoje interpretacije in dodajajo lastne podrobnosti, krepijo sposobnost razumevanja, analize in interpretacije vizualnih elementov, kot so barve, oblike, vzorci in izrazi obraza. To je pomembna predhodnica branja in pisanja.

V slikanicah brez besedila lahko uživajo otroci različnih starosti in razvojnih stopenj, le da pri pripovedovanju sledimo njihovim zmožnostim. Mlajši otroci se osredotočajo na prepoznavanje dogodkov, medtem ko lahko starejši razvijajo tudi bolj kompleksne pripovedi. Ko pripovedujejo zgodbo, se razvija njihov jezikovni in verbalni izraz. Izražanje z besedami krepi besedni zaklad in sposobnost pripovedovanja, kar je ključno za njihov jezikovni razvoj.

Opazovanje in razlaga ilustracij v teh slikanicah zahteva od otroka aktivno sodelovanje, s čimer spodbujamo razvoj bralnih veščin, kot so prepoznavanje povezav med dogodki, razumevanje zaporedja in predvidevanje dogajanja. Ko otrok opisuje ilustracije, izraža svoje misli in občutke, s čimer spodbujamo govor. Odrasla oseba lahko posluša in spodbuja otroka k razvijanju bogatega besedišča ter k uporabi različnih izrazov.

Slikanice brez besedila se pogosto osredotočajo na univerzalne teme in čustva, ki so razumljiva vsem ne glede na jezik ali kulturo. Na primer, zgodbo o prijateljstvu, ljubezni ali pustolovščini lahko razumemo tudi brez besedila. Odsotnost besed spodbuja bralce, da sami ustvarijo zgodbo ali jo interpretirajo v skladu s svojimi izkušnjami. Različne interpretacije omogočajo razvoj medsebojnega razumevanja, empatije ipd. S tem, ko otroci razmišljajo o tem, kaj se dogaja na sliki, kako so liki povezani, kaj lahko sledi …, odpirajo vrata kritičnemu in analitičnemu razmišljanju. Odrasla oseba lahko spodbuja otroka, naj deli svoje lastne ideje, razmišljanja in občutke, s čimer pomaga krepiti otrokovo samozavest in individualno izražanje. To otroku omogoči, da poveže dogodke na sliki s svojimi izkušnjami, kar spodbuja občutek povezanosti z zgodbo in čustveno razumevanje. Odrasla oseba je pri tem le vodnik, ki spodbuja in podpira otrokovo razumevanje ter spodbuja njegov razvoj.

Želite vedeti, kako se lotiti branja slikanic brez besedila, pa ne veste, kje začeti? Tukaj odgovarjamo na nekaj najpogostejših vprašanj, ki so nam jih v povezavi z branjem slikanic brez besedila zastavili starši.

Prisluhnite predavanju dr. Barbare Baloh o slikanicah brez besedila, ki ga je pripravila v okviru Dneva odprtih vrat Pedagoške fakultete v Kopru (vir: Pedagoška fakulteta UP)

Zakladnica bralnih dogodkov po vsej Sloveniji

Logotip v obliki NMSB 24 - Nacionalnega meseca skupnega branja 2024
Nagrajene knjige
previous arrowprevious arrow
citat21
citat20
citat19
citat18
citat17
citat16
citat15
citat14
citat13
citat12
citat11
citat10
citat09
citat08
citat07
citat06
citat05
citat04
citat03
citat02
citat01
next arrownext arrow
Share This
Skip to content