Učenje branja je tesno povezano z učenjem govora in poslušanja. Družine in skrbniki, ki želijo mlajšim otrokom pomagati pri razvoju spretnosti, ki jih bodo potrebovali pri učenju branja, se naj z njimi pogovarjajo in jih poslušajo. Če otrok reče »sonce«, oče pa odgovori »Rabimo sončnik?« ali pa otrok reče »pismo«, oče pa odgovori »Ga je prinesel pismonoša?« s tem oče razvija otrokovo besedje, znanje o stavčni strukturi, skladnji in znanje o namenih komunikacije – vse to bo otroku pomagalo pri razvoju branja in ga spodbudilo, da čez leta postane aktiven bralec.
Še nekaj primerov:
- Otrok reče »je že tema«, oče otroka pa odgovori »Če pa se je že stemnilo, o kateri temi bi se pogovarjali?«
- otrok reče »jaz bi lučko«, oče pa odgovori »Prosim prižgeš lučko, potem pa ti prinesem sladoled.«
- Otrok reče »punčka poje«, oče pa odgovori »Ali tudi poje vse iz krožnika, potem ko je zapela že vse pesmice?«
Če otrokov skrbnik poje rime in se z otroki igra besedne igre, jim pomaga prepoznavati glasove oz. zvoke v besedah (fonemsko zavedanje). Otroke z jezikovnimi, slušnimi ali govornimi težavami je treba zgodaj prepoznati, da bi jim lahko nudili pomoč, ki jo potrebujejo, da bi se izognili kasnejšim težavam pri branju.
Mlajši predšolski otroci
- začenjajo izražati svoje zgodnje zavedanje o pisanju,
- prepoznajo znane logotipe in grafične simbole,
- uživajo ob poslušanju zgodb in lahko pripoved znane zgodbe ponovijo.
Knjige za mlajše predšolske otroke naj:
- dovoljujejo čečkanje. Veliko staršev otrokom da prazne strani (zložene ali spete) po katerih lahko pišejo in čečkajo. Na ta način se otroci lahko izražajo medtem ko v njihovih knjigah ni čačk.
- vključujejo prepoznavanje besed v dejanskih okoliščinah. Starši si morda želijo ustvariti svojo lastno slikanico ali knjigo besed in predmetov s katerimi se otrok srečuje.
- vključujejo jasno zgodbo in zaporedje dogodkov in junake med katerimi otroci razločujejo.
Dejavnosti za mlajše predšolske otroke in njihove družine, ki spodbujajo razvoj jezika in pismenosti, so:
- Ustvarjalna dramska igra: družine lahko spodbujajo dramsko igro, ker mlajši predšolski otroci lahko že uporabljajo simbolično zamenjavo v dramski igri (npr. blok postane telefon). Ustvarjalna dramska igra je neformalno igranje drame brez scenarijev ali odlomkov, ki bi si jih morali zapomniti. Zgodbe, ki so dobra osnova za dramsko igro, vsebujejo dialog in akcijske karakterje, ki nekaj rečejo in naredijo. Včasih se uporabljajo rekviziti; včasih otroci uporabljajo svojo domišljijo. Na primer, lahko si zamislijo medvedje sklede, stole, postelje, ko igrajo igro v kateri nastopajo medved ali postelje in hišo od palčkov, ko igrajo Sneguljčico.
- Igra razvrščanja: mlajši predšolski otroci lahko kategorizirajo in razvrščajo, zato lahko razvrstite karte ali kupone z logotipi v posamezne kategorije, kot so “Hrana ali igrače”, “Užitno ali Ni užitno,” in tako naprej. Kategorije razvrščanja in kartice lahko občasno spreminjate.
- Nakupovanje: mlajši predšolski otroci lahko prepoznajo znane izdelke, zatopri nakupovanju prosite otroka, naj vam pomaga najti najljubšo hrano. Presenečeni boste, koliko izdelkov prepoznajo.
Predloge zanimivih, kakovostnih in za to starost primernih knjig najdete v rubriki Knjige za družine.