Beremo brez besed

Literatura za otroke od rojstva do tretjega leta je izjemno pomembna za razvoj malčkov in spodbujanje ljubezni do branja že v najzgodnejših letih. Ta vrsta literature je zasnovana tako, da s preprostimi besedili in kakovostnimi ilustracijami, še bolj pa s kakovostnimi fotografijami, ki malčke privlačijo in vzbujajo radovednost, sledi njihovi razvojni ravni.

Telesna govorica je prvi jezik, ki se ga učimo od svojih staršev, saj ljudje ne sporočamo samo z lastnimi besedami, temveč s celim telesom.

Elementi tega jezika so nam dani že pred rojstvom. Otrok gleda in prepoznava, preden zna govoriti. Vidno zaznavanje nas umesti v svet, ki nas obkroža, razlagamo pa si ga z besedami. Vendar besede ne morejo zabrisati dejstva, da je svet okoli nas. Odnos med tem, kar vidimo in kar vemo, se nikoli ne razreši.

 

Slikanici:

  • Stefania Manetti (ur.), GuiseppeCoppola (il.): Guarda Che Faccia!, Založba Giunti, 2008.
  • Manya Stojic: Hello World. Greetings in 42 Languages from around the Globe. Založba Scholastic, 2002.

 

Otrokovo prvo vizualno zaznavanje je branje obraza. Gre za aktivno branje, saj otrok z obraza razbira čustva in izraznost. To razume (ponotranji) in predela (pri tem uporabi možgane). Vse to se dogaja tako na kognitivni kot tudi na čustveni ravni. To omogoča tudi skupno branje, ko otroci sledijo odrasli osebi, razumejo in z njo delijo prebrano.

Ilustracije, fotografije, barve in tekstura v knjigah pomagajo otroku razvijati tudi sposobnost vizualnega zaznavanja in prepoznavanja oblik ter vzorcev.

Slikanica: Agnieszka Starok: Gabryś W Lesie. Založba: Tekturka, 2017.

Prav tako lahko slikanice brez besedila otroku pomagajo pri razumevanju konceptov, kot so števila, barve, oblike in nasprotja.

Slikanice:

  • Tana Hoban: Black and White Board Book: High Contrast Book for Newborns. Založba: Greenwillow Books, 2007.
  • Iela Mari: Il Tondo. Založba: Babalibri, 2014.

S tem spodbujamo razmišljanje, logično sklepanje in razvoj spomina.

Za to starostno skupino so primerne knjige , ki spodbujajo čutno zaznavanje in interakcijo z okoljem.

Tovrstne knjige pogosto vsebujejo različne teksture, reliefne slike in druga taktilna doživetja, ki otrokom omogočajo raziskovanje s prsti. S tem spodbujajo razvoj fine motorike in občutek za dotik ter jih hkrati navdušujejo nad branjem.

Slikanice:

  • Tristan Mory: Kdo sem jaz? Založba Epistola, 2021.
  • Tristan Mory: Ugani, kdo. Založba Epistola, 2021.
  • Giovanna Mantegazza: Kako se oglašaš? Založba: Narava, 2014.
  • Xavier Deneux: Trije prašički. Založba: Epistola, 2017.

Lahko jim beremo tudi preproste zgodbe, ki se osredotočajo na vsakdanje situacije in predmete, s katerimi se otroci srečujejo v svojem okolju. Izjemno priljubljene so knjige z ilustracijami, ki prikazujejo živali, predmete, hrano, družinske člane in druge podobne teme. Te knjige otrokom pomagajo razvijati besedni zaklad, s prepoznavanjem predmetov pa se hkrati učijo tudi o svetu okoli njih.

Slikanica: Nathalie Choux: Moja oblačila.Založba Epistola, 2021.

Rimane pesmice in pesmice z zvočnimi besedami so prav tako pomemben del otroške literature za to starostno skupino. Otroci se navdušujejo nad ritmičnim branjem in ponavljanjem zvokov ter uživajo v igri s svojim glasom. Tovrstne knjige spodbujajo razvoj sluha, govorjenja in jezikovnih spretnosti ter hkrati nudijo zabavo in veselje ob branju.

Slikanice:

  • Marko Kravos: Tri račke. Založba: Miš, 2022.
  • Mira Voglar: Biba buba baja. Založba: Mladinska knjiga, 1998.
  • Kristina Brenk (ur.): Pojte, pojte drobne ptice, preženite vse meglice. Slovenske ljudske otroške pesmice. Založba: Mladinska knjiga, 2021.
  • Zvonko Čoh (il.): Enci benci na kamenci 1. Založba: Mladinska knjiga, 2012.

Za to starostno skupino so primerne tudi knjige, ki spodbujajo razvoj domišljije in ustvarjalnosti. To so pogosto knjige, ki se osredotočajo na igro, pustolovščine in preproste fantazijske elemente. Z barvitimi ilustracijami in preprostimi besedili otrokom omogočajo, da si predstavljajo različne situacije in like ter razvijajo svojo domišljijo. Tovrstne knjige spodbujajo kreativno razmišljanje in razvijajo otrokovo sposobnost pripovedovanja zgodb.

Slikanica: Marjan Manček: Piščanček Pik. Založba: Buča, 2013.

Beri dalje

Branje slikanic brez besedila krepi samozavest in domišljijo

Pri branju slikanic brez besedila otroci krepijo samostojnost in kreativnost, jezikovne zmožnosti in razumevanje pripovednih struktur.​ Več

dojenček lista kartonko s podobami brez besedila
Oče sedi v naslonjaču in drži v naročju dojenčka. Bere mu iz kartonke in se znjim pogovarja.
Zakaj je pomembno, da otrokom beremo že od rojstva

Branje v starostnem obdobju od 0 do 3 let ima izjemno pomemben vpliv na otrokov razvoj in pripravo na prihodnje učenje. Ta zgodnja izkušnja z literaturo igra ključno vlogo pri razvoju jezikovnih sposobnosti, kognitivnih veščin, čustvenega razumevanja in spodbujanju vezi med staršem in otrokom. Več

Dejavnosti za spodbujanje pismenosti malčkov (0-3 leta)

Nekaj predlogov za dejavnosti za spodbujanje pismenosti malčkov je pripravila mag. Tilka Jamnik. Več

Dejavnosti za spodbujanje pismenosti malčkov
Dejavnosti za spodbujanje pismenosti malčkov
Začetki ‘branja’ pri otrocih

Začetki branja pri otrocih segajo v obdobje, ko si otrok zmore predstavljati in razmišljati na podlagi predstav. Učenje branja je odvisno od sposobnosti možganov, da mentalno nadomestijo dejanski predmet s simbolom. Več

Branje knjig brez besedila

Sposodimo si več knjig, ki zgodbo pripovedujejo le skozi podobe, in jih položimo pred otroka. Izbor slikanic brez besdila je pripravila mag. Barbara Hanuš. Več

Dejavnosti za spodbujanje pismenosti malčkov

Zakladnica bralnih dogodkov po vsej Sloveniji

Logotip v obliki NMSB 24 - Nacionalnega meseca skupnega branja 2024
Nagrajene knjige
previous arrowprevious arrow
citat21
citat20
citat19
citat18
citat17
citat16
citat15
citat14
citat13
citat12
citat11
citat10
citat09
citat08
citat07
citat06
citat05
citat04
citat03
citat02
citat01
next arrownext arrow
Share This
Skip to content